tisdag, juli 06, 2010

Renoveringsstatus:

Renoveringen av Vita huset fortgår som planerat. Den senaste veckan har köket målats, golvet i hallen förberetts för nytt klinker, den nya tegelväggen syrats och behandlats och våra skorstenar har blivit rensade från enorma mängder pinnar och krafs och ett och annat fågelskelett.

Vi börjar se ljuset i tunneln, men det är en del kvar. Vardagsrummet är det enda rum som inte är färdigmålat, fondväggen i köket ska bearbetas innan vi kan sätta upp den underbara tapeten, på golvet i hallen och i källartrappen ska det sättas klinker, samtliga element ska målas, golvet ska slipas och oljas och alla dörrar i hela huset ska fixas till lite.

Jag försöker bearbeta H att vi inte ska göra allt under semestern. Det är viktigt med vila och min plan är att så snabbt som möjligt göra det som måste göras för att vi ska kunna flytta ner våra möbler på nedervåningen. Det andra kan skjutas fram till regniga höstkvällar. H har inte riktigt samma plan, men jag ska nog kunna övertyga honom. För att kunna fylla alla 220 m3 krävs det ju till exempel att vi besöker ett antal loppisar och flertalet går ju av stapeln nu under sommaren, så det är bara att acceptera. :)

Trots att jobb som blivit gjort, så har jag lyckats spendera lite tid (med betoning på lite) i sommarstugan. I helgen var jag och mina systrar tillfrågade av den lokala pensionärsföreningen att sjunga på deras sommarfest. Trevligt att göra några pensionärer glada. Samma kväll passade vi på att kika på den nya Twilight-filmen Eclipse som faktiskt var riktigt bra. På lördagsförmiddagen hade en av föreningarna i Strandbaden sitt årsmöte och där var jag, tillsammans med kommunalrådet, inbjuden för att prata lite om kustskydd och vad som planeras i kommunen. Söndagkvällen tillbringade vi på Söderslätt med vänner vi inte har träffat sedan tidigt i våras och det kändes fint att få uppdatera varandra om det senaste som hänt.

Ikväll tar vi nya tag i huset (igår var vi hos grannarna och käkade middag, så då blev det inte mycket gjort) och snart, snart är vi färdiga...nästan.

Inga kommentarer: