onsdag, juni 29, 2011

Liten, liten kille

Än så länge gör jag inte mycket annat än umgås med min son, så inläggen blir kanske lite enformiga. Hoppas att jag blir förlåten...

Nu är Tage drygt tre veckor. Han är en liten pojke. Vi var på BVC idag för andra gången och det visade sig att han faktiskt krymper... Eller nåja, han har tappat 20 g i vikt sedan förra veckan. Inte bra alls! Förra gången vi var där hade han bara gått upp 70 g. Detta innebär att vi nu ska ge ersättning efter varje amning. Jag har testat en gång nu och det gick bra, men det verkar å andra sidan som om det rinner rakt igenom honom eftersom jag har behövt byta blöja ganska många gånger vid det här laget (fler än vanligt). Han verkar pigg och glad, men det har han gjort tidigare också. Herregud, är detta vad som väntar i resten av livet: ständig oro? Enligt allt jag har läst så ska ersättningen vara lite svårare för barnet att processa, inte tvärt om. Jag får väl göra några försök till och se vad som händer. Om det fortsätter så här så får jag väl kontakta BVC igen.

I övrigt är Tage en ganska glad och nöjd liten pajsing. Han har nu fler och längre vakenperioder under dagen och än så länge sover han till 95 % mellan 4-5 timmar i sträck på natten (23.00-04.00). Det som har varit ett litet problem är att han efter morgonmatningen vid fyrasnåret är ganska pigg och gärna ligger och pratar och viftar. Det gör det ganska tufft för mig eftersom jag inte kan låta bli att stirra på honom när han har ögonen öppna. Han är ju så jäkla söt! Jag har dock fått tipset att försöka ignorera honom så kanske han så småningom fattar att det fortfarande är natt.

Dagarna tillbringar vi med att softa. Lite utflykter försöker jag klara av, men vissa dagar är det helt kört och det beror mest på att den lille mannen vill äta nonstop. Jag försöker få grejer gjorda hemmavid, men vårt hem är dessvärre ganska eftersatt i dagsläget och det är bara det mest nödvändiga som hinns med. En storstädning hade definitivt behövts, men jag får väl vänta med det tills pappsen är hemma.

H jobbar denna och en vecka till och sen är det semester. Förhoppningsvis kommer vi få lite gjor då. Fram tills dess så får jag väl helt enkelt fortsätta att softa. :)

1 kommentar:

tott sa...

Du e bäst Mona <3