fredag, juli 01, 2011

Uppdatering ersättning

Nu har vi gett Tage ersättning i ganska exakt 2 dygn. Det verkar gå riktigt, riktigt bra. Det var som jag misstänkte att hans mage behövde vänja sig lite vid den nya maten. Så nu är den värst oron över. Jag fick dock tipset att inte ge ersättning under natten, men nu verkar han inte alls bli nöjd av min mjölk, så inatt har jag i stort sett fått amma nonstop från kl 02.30. Han verkar helt enkelt ha insett hur det känns att vara nöjd. Det var ganska jobbigt och trots mycket ammande så blev han ändå inte nöjd. I natt kommer jag garanterat att ge honom ersättning också även om det är lite jobbigt att gå upp och fixa. Det är i vilket fall som helst mindre jobbigt än att amma hela natten...

Jag har dessutom gjort en testvägning i morse på vår badrumsvåg. Enligt den verkar han faktiskt redan ha gått upp i vikt. :) Nu börjar jag undra om man kan övermata sitt barn, men än så länge slutar han äta av sig själv och sen verkar han nöjd, så jag hoppas att jag gör rätt. Jag är dock tacksam för att det är helg snart så att jag kan få lite avlastning och kanske hinna gå över huset med dammsugaren och kanske hinna med en gemensam utflykt. :)

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Linda sa...

Åh, vad skönt att det funkar med ersättningen! Hoppas han fortsätter gå upp i vikt och växa och bli en stor kille! Och strunta i det där med städning och ordning (även om jag vet hur svårt det är när man sitter mitt i stöket hela dagarna) - det är väl perfekt för H att ta itu med på semestern :)
Du får säkert jättemånga tips och råd men jag kan inte låta bli att dela med mig av några till, men gör med dem precis vad du vill - tror trots allt inte att mitt sätt är det enda rätta :) Men i alla fall, mina bästa råd:
* lär dig liggamma (kanske du redan gör?). När jag väl fick till det så blev nätterna mycket mycket lättare! Villem ville också amma hela nätterna och att behöva sätta sig upp varje gång var rena döden, nu så somnar jag medan han ammar och gnuffar han till så är det bara att flytta över honom på andra sidan och fortsätta sova (även om projektet i sommar är att få honom att inte amma alls på nätterna...)
* lär Tage amma i sjal/sele. Det ska jag satsa på med nästa barn! Har fått till det med Ville nu, men oj vad skönt det hade varit för åtta månader sedan! Då är man inte alltid bunden till stolen/soffan utan kan faktiskt gå och ta en kopp kaffe eller köra en sväng med dammsugaren eller nåt.

Sköt om er och pussa den lille killen från oss!
Kram!!
Linda

Änton sa...

Tack för tipsen! Enligt min mening kan man aldrig få för många!

Liggamma har vi koll på. Jag har t.o.m två olika varianter som funkar, men han blir inte nöjd ändå. De senaste nätterna har jag kompletterat med ersättning efter amningen och då blir han nöjd och glad. Det verkar dock som om det här med ersättningen har påverkat amningen negativt. Det känns som om tillgången har minskat och dessutom har han blivit lite slö när han suger. Av den anledningen funderar jag på att börja pumpa för att få igång produktionen så att han så småningom kanske kan övergå till 100% amning igen.

Att amma i sjal låter toppen. Speciellt nu när jag måste fixa ersättningen samtidigt som jag ammar eftersom den ska hinna svalna. Jag har dock inte koll på hur man skulle knyta sjalen i sådana fall. Du kan kanske filma en instruktionsvideo och lägga upp på din blogg. ;)

Tack igen för tipsen och dela gärna med dig om du har fler på lager!

Kram!

PS. Gojibär-plantan växer JÄTTE-mycket. Hur ska jag ta hand om den på bästa sätt?

Linda sa...

När jag testade sjalamning i början så provade jag att ha honom liggande i vagga (som här: http://www.sjalbarn.se/?page_id=389) men tyckte det var svårt att få till, mest för att han verkligen INTE gillade att ligga så. Så nu så har jag honom "vanligt" (http://www.sjalbarn.se/?page_id=323) fast längre ner liksom, så att munnen kommer mot bröstet. Gör samma sak när jag har honom i sele och det funkar bra (lägger upp en bild på bloggen). Men det hade varit ännu smidigare om han kunnat tänka sig att ligga i vagga...

Med gojibären vet jag faktiskt inte vad man ska göra - växer den så är det väl rätt :) Har klippt ner min en gång så att den ska buska sig - kan vara ett tips.

Apropå ersättning förresten - när vi blandade så gjorde jag så att jag tog kokande vatten i flaskan, fyllde på med kallt (kokat när han var liten) tills det var bra temperatur och hällde ur tills jag hade 100ml eller vad jag nu skulle ha. Så hällde jag i pulvret och skakade. Så behöver man inte vänta på att det svalnar.

Sköt om er och gulleplutten!!

Kram!