torsdag, december 06, 2007

Så var man vuxen...

Igår höll jag ett föredrag om mig själv för uttråkade studenter...Nä, riktigt så illa var det väl inte, men lite surrealistiskt var det!

Jag blev för några månader sedan tillfrågad av min fd lärare och tillika exjobbshandledare att komma till en av hans lektioner och berätta hur jag har tagit mig in i arbetslivet, vilken utbildning jag har och vad jag har gjort sedan jag började jobba. Igår var dagen D. Plötsligt står man där som "den där personen" som har börjat arbeta och som studenterna definitvt inte kan identifiera sig med...än. Tråkigt nog hade dessa studenterna bara precis startat sin utbildning (läst en 10p kurs), så de kände förmodligen att det här med arbete ligger en bra bit in i framtiden. Jag försökte därför påpeka hur viktigt det är att försöka hitta praktik på olika företag under somrarna för att få in en fot lite här och var eftersom det väldigt sällan står "vi söker dig naturgeograf/geolog/geovetare till denna tjänst" i jobbannonserna. Jag tror att de fattade... Hoppas de inte tyckte att jag var en torr kommunalare.

Hur som helst så hittade jag en massa fina bilder från de olika exkursioner som jag (vi) har varit på under vår utbildning när jag letade efter bilder att visa i presentationen. Jag visste inte ens att jag hade dessa sköna bilder! Så för er som var med kommer här lite nostalgi:

Hela gänget på glaciären i Finse

J-O och jag vilar i Hälledal

1 kommentar:

KlaramedK sa...

Kul! ...men efter att själv sökt med ljus och lyckta på heltid i 2 år efter de där annonserna som efterslyser "naturgeograf/geolog/geovetare" kan jag bara konstatera att så sällan är fallet!

det bästa är nog att göra exjobb på företag eller liknande så att man får en naturlig fot in...kontakter kontakter kontakter!