måndag, september 14, 2009

Så sprang en vecka förbi...

Det där med att bli flitigare med att uppdatera bloggen har jag väl inte riktigt lyckats med, men, men...

Förra veckan var hektisk och väldigt rolig. Jag har tre större projekt på gång just nu. Det första har jag hållit på med ett tag och går ut på att jag, tillsammans med en arbetsgrupp, ska försöka skapa en Handlingsplan för förvaltning och skydd av kusten där vi identifierar risker nu och i framtiden samt hur vi ska hantera dem.

Det andra projektet är det som vi hoppas blir ett EU-projekt. Nu håller vi på att skriva ansökan och mitt jobb är i stort sett att ge så mycket information om kustskydd och erosionsprocesser som jag kan till en man som är någon typ av expert på att skriva EU-ansökningar. Jag kommer dessutom få rea en del och försöka övertyga kommuner, organisationer och myndigheter i bl a Tyskland, Polen och Lettland att medverka i projektet.

Det tredje projektet är att hjälpa Ystads hamn med deras miljöarbete. Hamnen är mitt inne i en domstolsförhandling med miljööverdomstolen om att få bygga om och ut sin verksamhet. Samtidigt har deras miljöarbete tidigare inte varit högsta prioritet och det är något de vill ändra på nu. Förhoppningsvis kan jag vara till viss hjälp i det arbetet. Hur som helst är det väldigt spännande! :)

Förra veckan kulminerade i ett par långa möten i fredags som uppehöll mig hela dagen. På det ena fann jag mig själv sittandes med bland andra kommunchefen, hamnchefen och chefen för plan och bygg. :/ Kände mig inte riktigt hemma och bekväm, men jag tror det gick ganska bra eftersom jag lyckades hålla mig någotsånär tyst...

Helgen har i huvudsak tillbringats i goda vänners lag. I fredags bjöd vi hem våra kära Björnstorpsbor på hemmafiskad regnbågsforell. En riktig höjdare som vi hoppas få göra om snart. I lördags hade jag en lugn dag ensam med hunden eftersom kärleken hade andra saker för sig. På kvällen träffade jag R & J som hade begett sig från Halmstad för att göra en liten tur i Skåne. Vi fick också sällskap av syrran och grannen L. Kvällen blev, som vanligt, sen men väldigt mysig!

Nu börjar ännu en vecka full av fart och fläkt. Jag ska försöka, men vågar inte lova att jag orkar hålla er uppdaterade så ofta som jag vill...

Inga kommentarer: