måndag, januari 12, 2009

Fly away, far, far away


Vi har äntligen bestämt oss.
Den 2 mars åker vi (om inget oförutsätt händer).
Resan bokas ikväll eller imorgon.

Bilden är lånad från http://www.vagabond.se/Resa/Reseguider/Hispaniola/Dominikanska_republiken/

Processen som har lett fram till detta beslut har varit ganska långdragen. Det började förra vårvintern när jag hade en förfärlig längtan att åka till Thailand. Jag har aldrig varit där och min käraste var där när han var liten. Då sa vi att i februari eller mars 2009 borde vi åka. När jag började fråga alla mina beresta vänner om vart i Thailand man ska åka så blev jag snart varse att alla tycker olika och allra helst ska man nog åka runt och se så mycket som bara är möjligt. Det gick inte riktigt ihop med våra planer som snarare går ut på att ligga så stilla som möjligt på en strand med palmer i två veckor. Det var då vi började titta på andra alternativ och ganska snabbt föll vi för Dominikanska republiken. Varför vet jag egentligen inte.

Vi började att kika runt på en massa olika hotell, köpte Lonely Planet's resebok och fantiserade om hur bra allting skulle bli. Så kom orkansäsongen och Hispaniola (ön som till hälften består av DR och till hälften Haiti) var en av de öar som drabbades hårdast. Jag började genast misströsta, men hoppet fanns kvar och ganska snabbt visade sig att DR trots allt hade klarat sig bra.

Nu gällde det att hålla huvudet kallt och invänta lite billigare resor. Flera veckor gick och vi beslutade oss för att avvakta så länge som möjligt. Vi var ganska övertygade om att finanskrisen skulle hjälpa oss på traven, men icke sa nicke. Priserna sjönk marginellt och plötsligt blev en restresa till Thailand aktuellt igen. Allt ställdes på sin spets när vi, den 28 dec, blev erbjudna att följa med Håkans bror och hans sambo till Thailand. Planet skulle gå den 31 dec. Jag sa tvärt nej och förstod direkt att den resan vi har planerat inte innehåller något kringflackande vetintevarviskabo-resande, inte heller ska någon annan än vi vara med och framförallt ska resan gå dit vi vill - även om man får betala lite mer.

Beslutet är taget och det känns helt underbart!

3 kommentarer:

Kristina sa...

Underbart! Hoppas (jag tror inget annat) n får det underbart. Kram!

Maria sa...

Avis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Fy tusan! Avis jag också!!:-)