fredag, januari 09, 2009

I långa drag

Min ledighet började redan den 19 dec. Nåja, jag var inte direkt ledig utan mådde lite tjyvens och stannade hemma från jobb. Försökte jobba lite hemifrån, men eftersom det inte var planerat att stanna hemma så blev det inte så mycket av det. Det händer nämligen att jag jobbar hemifrån de dagar då jag har möten i västra delen av Skåne. Det blir en fasligt massa bussåkande fram och tillbaka annars. Vi de tillfällena tar jag alltid med material från jobbet som jag kan arbeta med, men så var ju inte fallet denna gång.

Hur som helst så piggnade jag till framåt eftermiddagen och trots att det är förbjudet i vårt hushåll (inget jobb = inget kul) så fick jag följa med på ett efterlängtat julmys hos makarna Neldeborn i deras fina lilla hus.

Helgen förflöt förhållandevis lugnt och jag avslutade alla mina julbestyr genom att tillbringa en hel dag ensam på stan. Det var alldeles ljuvligt!

På måndagen innan jul packade jag väskorna och begav mig till landet. Min käre sambo skulle jobba två dagar till (!) och jag hade ingen större lust att sitta och glo i stan. Hos mina underbara föräldrar kan man nästan drunkna i julmys och jag fick precis tillräckligt under en kväll för att komma i rätt justämning. Lillejulaftons morgon packade jag igen och begav mig till svärföräldrarna. En ny tradition skapades då jag och min nyaste svägerska mötte upp i Skurup och begav oss direkt till stallet där hon tar lektioner för att ta en ridtur. Det gick sådär, men jag kommer inte ge mig. Det är toppen att få rida på andra hästar än dom jag är van vid, men det tar å andra sidan lite tid innan man kommer in i det. Kul är det i alla fall! Lillejulaftons kväll tillbringade jag med hela min kära svärfamilj med god mat och trevligt umgänge.

På julaftonsmorgonen begav jag mig ut på landet igen och där stannade jag sedan ända tills nyåret började nalkas. En traditionsenlig och superhärlig jul firades med massor av mys, men även lite sorg (första julen för min svägerska utan hennes mamma som gick bort i somras). Dagen efter julafton samlades även våra respektive hemma på landet för ytterligare julfirande. Sällskapsspel, långa promenader i skogen och allmänt julmys flöt förbi i ett glittrande och gnistrande julskimmer.

I mellandagarna firade hela familjen, som alltid, min storasyster och lillasyster som fyller år dagarna efter varandra. Jag hann med att tillbringa lite tid i sommarstugan också innan det blev dags att dra sig tillbaka till den lilla storstaden. Innan det nya året kom lyckades vi (alla systrar och nästan alla respektive) tillbringa en hel dag av shopping på mellandagsrean. För min del handlade det iofs snarare om ickeshopping eftersom jag inte ens betalade för min fika...

På nyårsafton fick vi ett meddelande om att värdparet till festen vi skulle till hade gått och fått magsjuka, så vi blev plötsligt festlösa. Det hela ordnade sig till det bästa när våra kära vänner i Trelleborg beslutade sig för att inkludera oss i sin fest. Stort tack för det, det var extremt snällt! (puss)

De sista dagarna av ledigheten kände jag mest ångest över. Jag belutade för att göra det bästa av situationen och det slutade med att vi hann med en massa roliga aktiviteter: tillfixning i sommarstugan, middag med fina lundagänget, riktig mellandagsshopping, promenader och allmänt mys.

Kort sagt var den här ledigheten mycket välbehövlig och hur mysig som helst!

1 kommentar:

Maria sa...

Vad mycket mys!! Känns bra att jag kunnat hjälpa dig att inleda en sån skön ledighet!

Hoppas vi ses snart!!
Kram