Jag är inte flitig med mina inlägg just nu... Det är hemskt mycket att göra på jobb. Det värsta är dock över just nu för stunden, men det har varit hemskt tufft. Det fina är att allt kvällsjobb har lönat sig och resultatet har blivit riktigt bra. Det är bara jobbigt att jag är så otroligt dålig på att planera.
De senaste två veckorna, när sambon har varit i Kina, har jag dock kunnat jobba över med gott samvete. Det kan tyckas att jag klagar över lite, men som kommunalanställd tjänsteman/-kvinna så är det väldigt sällan så att man behöver arbeta några andra tider än någotsånär normala kontorstider. Jag är övertygad om att massor av människor anser att jag har fel, men så är det i alla fallför de flesta på min arbetsplats, men det finns ju alltid undantag som t ex de personer som har jouren på VA-avdelningen m.m.
Hur som helst så fick jag, för ganska länge sedan, ett uppdrag om att hålla en miljöutbildning för personal på Social omsorg. Sedan jag kom tillbaka från semestern har jag funderat över hur jag skulle lägga upp utbildningen och jag har sökt en massa information. Men trots att jag har haft oändlig tid på mig, så fylls ju dagarna ganska snabbt av allt annat man måste göra, så det hela sköts längre och längre fram. Jag var övertygad om att hinna om jag började att göra min "utbildnings-powerpoint" en vecka innan. Åja, det gick ju... Om man räknar med timmarna på fredagskvällen, på söndagen och kvällen innan det var dags. Men kära hjärtenes vad det kan ta tid! Mitt uppe i arbetet fick jag dessutom grym ångest eftersom jag egentligen inte riktigt visste vad uppdragsgivaren var ute efter. En "miljöutbildning" kan ju innehålla så otroligt mycket olika saker och det ska ju inte bli för litet heller. Fyra timmar skulle jag slå ihjäl... Ett tag var jag också helt säker på att vi skulle behöva sluta två timmar innan utsatt tid eftersom jag "inte hade ansträngt mig tillräckligt mycket". Nä, kvällen innan utbildningen var inte en av mitt liva bästa.
Efter att ha sovit på saken anlände jag trots allt till föreläsningssalen i gott mod. Och dra på trissor! Det gick faktiskt jättebra. Ja, jag pratade mig torr i halsen, men "eleverna" var observanta och deltog aktivt i diskussionerna. Mina 5 powerpoint-presentationer (om de stora miljöproblemen) och några välplanerade pauser fyllde de fyra timmarna precis och hela gruppen, inklusive uppdragsgivaren, var mycket nöjd. Det finns naturligtvis utrymme till förbättring (det finns det alltid), men nu har jag i alla fall ett genomarbetat arbetsmaterial som jag vet funkar. Toppen! Nästa steg är att öva upp mina planeringskunskaper...
tisdag, september 23, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Bra jobbat. Grattis!
Sorry stumpan, men jag tror ingen tycker synd om dig...
Vi visste att du skulle ge järnet o klara det galant!
Go Mona! Du är duktig!!
JAG tycker lite synd om dig, det ÄR jobbigt när övertid blir måsten. speciellt under lite längre tid... Men efteråt är det skönt!
Jag vill träffas snart!!!
Kram
Tack söta snälla ni!
Skicka en kommentar