måndag, september 08, 2008

Semester - vecka tre

För ganska exakt sex veckor sedan vaknade jag, i Lund, till min sista semestervecka. Denna veckan var den av de tre som var mest planerad och förutbestämd. Det var nämligen dags för sommarridläger i dagarna tre. En viss nervositet infann sig redan på måndagsmorgonen, så jag hade även planerat in ett besök på IKEA med modern, storasystern och svägerskan för att avleda mig själv. Som vanligt var det mycket trevligt att få spendera lite pengar tillsammans med utvalda delar av familjen, så det var en bit fram på eftermiddagen när vi styrde kosan hemåt.

Ridlägrets första kväll handlade om sitsträning. Det innebär i stort sett att man sitter på en fullt utrustad häst, men utan stigbyglar, samtidigt som en av de andra deltagarna longerar hästen. Det hela går helt enkelt ut på att försöka hålla balansen i alla olika gångarter samtidigt som hästen går runt, runt, runt...

Min stora oro var att jag skulle drabbas av en enorm träningsverk eftersom det, trots allt, var ett tag sedan jag satt på en häst. Fantastiskt nog så slapp jag det och de två följande kvällarna kunde jag njuta av dressyrträning på en smått galen travare och hoppning med en ny bekantskap som jag inte kan komma ihåg namnet på...

De sista dagarna av semestern försökte jag njuta så mycket som möjligt av ledigheten. Eftersom vädret inte var helt briljant försökte vi sysselsätta oss med renovering av sommarstugan, något som inte var första prioritet under de allra varmaste sommardagarna. Vid det här laget har det lagts ner en hel del jobb i den där stugan och vi är otroligt nöjda över resultatet. Ser verkligen fram emot att få bo där...snart!

Ytterligare några aktiviteter hanns med innan vardagen kom. Vi (jag och mina äldre systrar) träffade två av våra fina nästankusiner och tillbringade en mycket pratglad kväll på Marinan med dem, jag spenderade en mysig shopping/fika-dag i Simrishamn och semesterns andra film, Mamma Mina, avnjöts (ja, jag kunde sett den två gånger på raken=skitbra). Semestern avslutades på topp med en kräftskiva hos goda vännerna L & A som i princip bor granne med oss. Inte dumt att kunna promenera i ca tre minuter till och från festen när man är van vid att det brukar vara mer strul... Tack för det!

Trots att semestern tog slut, slutade emellertid inte sommaraktiviteterna, men det blir ett nytt inlägg...

Inga kommentarer: