fredag, maj 15, 2009

Är Miljöpartiets politik skitsnack?

Vill börja med att säga att jag inte är något snille när det gäller politik, men man har väl rätt till funderingar ändå...

Har läst en artikel som miljöminister Carlgren har skrivit om Miljöpartiets politik. Intressant och säkert rätt på många vis. Det jag blir lite konfunderad över är att han hela tiden refererar till Miljöpartiets politik så som den var under de mandatperioder då vi hade en rödare nyans i regeringen. Enligt min mening hade artikeln blivit avsevärt mycket bättre om han hade jämfört Alliansens miljöpolitik idag med Miljöpartiets miljöpolitik idag. Jag säger inte att resultatet nödvändigtvis hade blivit bättre, men det hade ju definitivt varit mer rättvist.

Enligt min mening har inga av partierna tidigare haft någon vettig miljöpolitik, utom möjligtvis miljöpartiet som hade visioner. Att det sedan har gått extremt dåligt att genomföra dessa visioner kan ju bero på att alla inte hade fattat att vi stod inför en allvalig global klimatförändring och att de som faktiskt hade gjort det blev motarbetade på många sätt. Det är ju inte förrän de senaste två åren som den blåa delen av politikerna har fattat att miljön är en av de stora samhällsfrågorna och att man faktiskt kan vinna röster på att satsa i alla fall vissa medel för att göra situationen bättre.

Det ska hur som helst bli väldigt intressant att höra hur MP svarar på artikeln.

Inga kommentarer: