onsdag, april 28, 2010

Lyckad dag!

Så gick då helgen och ett par av de stora aktiviteterna som hör bröllop till avverkades: möhippa och svensexa. Jag tror att det blivande brudparet var ganska nöjda med sina respektive dagar.

Jag och mina kära systrar stod för huvuddelen av planerandet och det är inget lätt jobb. Samtidigt hade jag en vääääldigt nyfiken tvillingsyster som inte kunde sluta prata om sin egen hemliga möhippa. Hur vanligt är det egentligen att bruden frågar ut en av de planeringsansvariga eller ger instruktioner på när det är lämpligt att möhippan blir? Nä... det var helt enkelt inte så lätt.

Samtidigt var det väldigt roligt att planera möhippan. Jag gillar att hålla i alla trådar och ha full koll så att allting blir som jag har tänkt. Den första möhippan som jag var ordentligt insyltad i var stroasysters. Det gick många timmar åt den planeringen och ändå var det en del som blev galet och som fick rättas till under dagen. Det har gjort att jag i sådana här sammanhang hellre litar på mig själv än på andra när det gäller vissa saker, men det blir ju sällan någon större katastrof.

Denna möhippan startade lite annorlunda eftersom det var killarna som kidnappade bruden och tjejerna som kidnappade brudgummen. Vi bytte dock snabbt tillbaka och passade på att ha en gemensam frukost på Hotell Lundia först. Mycket uppskattat och gott!

Efter frukosten drog hela hippagänget till Höör där vi hade bokat in en lektion glasblåsning till bruden. Det var fantastiskt spännande att se på och det blev ett riktigt lyckat resultat. Förhoppningsvis kommer föremålet väl till pass i det Rydbergska hemmet.

Efter en grillad utelunch på Fulltofta naturcentrum drog vi vidare mot Österlen. Vid Kåseberga väntade femkamp med potatistema på kusinens gård. Rullebörsrejs, potatisbalans, stövelkastning, gräsklipparstafett och utslagsgrenen: hur mycket väger potatis egentligen? En lyckad kamp där brudens lag förlorade och mitt lag vann. :)

Hela dagen avslutades i Löderups Strandbad där vår käre far hade jobbat hela dagen för att värma upp en badtunna till oss. Kvällen fylldes med god mat, lekar, märkliga frågor, varma bad och alldeles för lite vin... ;)

Det är väldigt roligt med möhippa, men nästa gång det blir aktuellt hoppas jag att få vara en av dem som bara hänger på och inte behöver planera så mycket. Nu räcker det med planering ett bra tag framöver!

Inga kommentarer: