tisdag, juni 03, 2008

Flopp, flopp, flopp

Så har helgen med BoDagarna passerat och jag måste dessvärre säga att det var lite av en katastrof. Det hela började i fredags kl 12 och de flesta av oss misstänkte att det inte skulle komma så mycket folk första dagen eftersom det var en vanlig arbetsdag. En del folk dök upp till invigningen och till en föreläsning som hölls lite senare på eftermiddagen, men annars var det inte direkt rusning. Vis av arbetet i Sandhammarkiosken insåg jag ganska snabbt att det var en dålig idé att hålla utställningen öppen till 18 (när det är fint väder är det grillkväll på fredagar i 90 % av alla hem). De fick till och med ställa in en föreläsning som skulle hållas kl 17 eftersom det bara fanns utställare på plats. Ovanpå allt detta fick "utställningsgeneralen" reda på att kulturskolan blev tvugna att ställa in alla sina framträdande under helgen på grund av sjukdom. Ingen bra start alltså...

På lördagen kom det trots allt lite folk. Det var ju långlördag, även om jag tror att stranden lockade de flesta. Jag hade hjälp av en kock från en av skolrestaurangerna som har startat med matavfallsinsamlingen. En riktigt trevlig tjej och när det inte var så mycket folk så roade vi varandra istället. En stor fördel var att vi bjöd på frukt istället för godis som alla andra. Bara det lockade en massa folk till vårt bord. En annan fördel var att vi inte sålde något och då flyr inte folk på samma vis. Detta innebar att vi hade en jämn tillströmning av folk och vi hade gott om tid att prata med varje sällskap. Det var dessutom en hel del av de andra utställarna som kom fram och frågade grejer och var intresserade av projektet. När utställningen var över för dagen stack jag till Löderup för att gå på oxfiléfrossa med familjen. Ett väldigt bra slut på en seg dag.

Om det var lite folk på fredagen så var det ännu värre på söndagen. Min kollega kom strax efter öppningsdags och skulle hjälpa mig fram till lunch. Jag tror helt ärligt att det inte kom en enda människa under tiden hon var där. För att bidra med något stack hon iväg och handlade mer frukt till mig, vilket var väldigt bra. Framåt eftermiddagen började fler och fler av utställarna ge upp och packa ihop. De flesta stod trots allt ut, minglade hos varandra och satt ute i solen. Jag tror jag tar i om jag säger att vi hade 50 besökare under eftermiddagen...

Det finns mycket som kommer göras annorlunda till nästa BoDagar i Ystad. Förr har det varit extremt stort intresse och därför valde man att byta lokal till detta året. Nu, med facit i hand, vet vi att det var ett mycket dåligt beslut. Samtidigt hade en massa andra jippon planerats in (Frida från melodifestivalen, Wallanderturer, guidade turer) på andra ställen i stan vilket ledde till att dom som faktiskt hade tagit sig ut på stan tillbringade tiden långt ifrån Bollen och Fritidsparken.

Även om det var ganska trist att stå innomhus hela helgen så har jag lyckats spara in en hel del komptid som jag kan plocka ut vid något lämpligt tillfälle. Vad är det man brukar säga? Inget ont som inte har något gott med sig.

Inga kommentarer: