tisdag, december 16, 2008

Jordskalv i Skåne

Idag väcktes jag 06.18 av att hela sängen skakade. Det pågick i ungefär 20 sekunder och jag förstod direkt vad det var jag upplevde. Mitt livs första jordskalv...det var underbart! Hysteriskt skrämmande, men om man någongång ska uppleva ett jordskalv så är Skåne rätt plats att befinna sig på. Risken för att ett jordskalv ska vara väldigt allvarligt här är inte så stort.

Det är min inre, slumrande geolog som blir extremt fascinerad av det här. Sannolikheten att man får uppleva ett jordskalv i Sverige är ju trots allt inte så förfärligt stor. Det senaste som kändes i Sverige var iofs bara för fyra år sedan. Den jordbävningens epicentrum låg vid Kaliningrad och man kunde känna skakningar bl a i övre och mellersta Sydsverige.

Morgonens jordskalv bedöms ligga på mellan 4,5 och 5 på Richterskalan. De första angivelserna för epicentrum är ca 6 mil öster om Malmö och 9 km nordöst om Ystad. Det är många som säkert anser att det är konstigt att det sker jordbävningar i Skåne, men det är faktiskt inte så märkligt som man skulle kunna tro. Trots att Sverige i stort sett ligger mitt på en kontinentlaplatta så genomkorsas Skåne från nordväst till sydöst av en svaghetszon som kallas Tornqvistzonen (zonen sträcker sig fårn Norge ner till Polen). Det är i denna zon som horstarna, de som vi normalt kallar Romeleåsen, Söderåsen och Linderödsåsen, ligger och det är en ganska instabil zon om man ser det ur ett geologiskt tidsperspektiv. I denna zon har det också förekommit vulkaner av vilka rester finns kvar än idag. Mycket pekar på att det är någonstans i den zonen som epicentrum har legat. Nu är ju jag inte att någon expert inom området och det finns helt säkert andra troliga anledningar till skalvet.

Hur som helst så tror jag på allvar att vi precis har upplevt något historiskt. För en hobbygeolog kan det knappt bli häftigare än så här!

Nu väntar vi bara på efterskalven!

Tillagt 10.01
Tydligen är jordskalv i Sverige vanligare än man tror även om de flesta är för svaga för att kännas. Man lär sig något nytt...

6 kommentarer:

Linda sa...

Eller hur! Kanske är det för att jag är geolog som jag håller med men det är verkligen coolt och spännande! Om än lätt bizarrt att vakna av det...

Maria sa...

Jag väntar på efterskalven, men borde de inte kommit än?? Tyckte också det var spännande och jag är inte ens hobbygeolog!

KRAM

Änton sa...

Efterskalven kan kommma en eller några dagar efter huvudskalvet, men troligen kommer vi inte känna av dem alls.

Anonym sa...

Ja Coolt!!! :-) och tack för utvecklingen, kul att lära sig lite nytt.
Ha en bra dag Monis!
KRam

KlaramedK sa...

ÖÖÖÖÖÖKEEEEEN! Varför skulle jag flytta till tokholm?! man missar verkligen allt kul, stormarna är mycket bättre där nere och så detta, ett riktigt jordskalv!!

...men sist det var ett i sverige var faktiskt i stockholm, på kungsholmen men det var pga isen och inte som ert där nere, men det missade jag oxå, fel holme!!

geologen i mig skriker av sorg över att ha missat detta!

Anonym sa...

Idag hade vi tornadovarning. HA, det slår jordskalv med hästlängder (för suicidala individer iallafall!;)). Kram sweet och hoppas julen var lyckad!

/Suss