fredag, december 05, 2008

Tjänsteresan i Lettland

Kom hem från tjänsteresan igår och är tillbaka i vardagen igen. Skönt. Jag tycker det är väldigt kul att resa, speciellt när det handlar om att vara delaktig i en inspirerande konferens, men det är ändå oändligt ljuvligt att komma hem.

Konferensen, eller seminariet som det egentligen var, gick väldigt bra. Vi hade bjudit in ett antal föreläsare som huvudsakligen pratade om kustskydd och erosion, men även om det projekt som Organisationen ska sjösätta inom kort. Jag agerade sekreterare under dagarna och minglade så gott jag kunde på kvällarna. Fick bra kontakt med en geolog från Nederländerna, en värmlänning som är expert på hur man söker EU-bidrag samt en svensk riksdagsledamot som verkar kunna vara bra att ha när man behöver någon som kan göra lite ljud ifrån sig. Förhoppningsvis kan vi dra nytta av dessa kompetenser i framtida kustskyddsprojekt i kommunen.

Lettland var för övrigt ett spännande ställe att besöka. En av de första sakerna jag la märke till var att det helt och hållet saknades alla typer av julpynt. Det var i stort sett bara på hotellet som de hade pyntat, inget alls på huvudgatan i staden där vi var och nästan helt obefintligt i Riga när vi gjorde studiebesök där. Konstigt, men de sparar kanske på det... När man kommer utomlands brukar det tvärtom vara ännu mer komers än här i Sverige (jmf Tyskland, USA, Irland) Men så har jag ju å andra sidan aldrig varit i Lettland kring juletid, så detta kanske inte är konstigt alls. Hur som helst så var vi i en stad som heter Jurmala. Det är tydligen en känd och relativt stor badort med många stora hotell och urtjusiga träsommarvillor, men ännu fler mycket nergångna och slitna trävillor som en gång i tiden säkert har varit väldigt fina. Det verkade som om det fanns en bevarandeplan för alla dessa hus, men att pengarna saknades. Det är dessvärre troligen alltför vanligt i dessa trakter. Riga, som vi också besökte, kan vara väl värt ett besök på sommaren. Den gamla staden är otroligt välbevarad även om vissa av husen där såg ut att ha blivit renoverade med plastic padding.

Hotellet som vi bodde på var fint, men det verkar som om de var starkt påverkade av finanskrisen. Helst av allt ville de att vi skulle betala allting direkt och kontant. Jag har aldrig någonsin varit på ett hotell där man måste lämna en deposition i receptionen för att få tillgång till minibaren. Självklart finns ju alltid risken för att saker försvinner, men efter att ha avtvingat alla gäster samtliga personuppgifter, passnummer och kreditkortsnummer, så borde de ju nöja sig med att i värsta fall efterfakturera folk som inte betalar det som de tagit. Lite underligt, minst sagt...

Fick förresten ett samtal när jag var på väg igenom säkerhetskontrollen på Kastrup från en av våra lokala tidningar så nu kan våra invånare ännu mer om mitt lilla projekt. För en gångs skull är jag riktigt nöjd med artikeln trots att jag inte hade möjlighet att korrekturläsa den. Det innebär förhoppningsvis att jag, till viss del, kanske har blivit lite bättre på att kommunicera ut mitt budskap. Finfint jobbat!

2 kommentarer:

KlaramedK sa...

Kul det låter med en liten resa i jobbet! Hur kan det finnas ställen och länder som saknar julpynt?!!! det brukar ju finnas överallt även där det inte firas jul!

kul med artikeln!

Maria sa...

Hej!!
Visste inte att du hade en blog! Vad roligt!

Vi ses på fredag!

KRAM!