onsdag, mars 26, 2008

Det var ett tag sedan

Påskhelgen har varit allt annat än lugn, men det har varit roliga aktiviteter som har avlöst varandra. Mesta delen av tiden tillbringades i Löderup. Vi håller på att riva/renovera vår sommarstuga i Löderups strandbad så familjen samlades och tog ett gemensamt grepp.

Jag har bott i Löderups strandbad alla sommrar i hela mitt liv, men det var först vid årsskiftet 2007/2008 som vi (familjen O) blev ägare. Tidigare har mina morföräldrar ägt båda de hus som ligger på tomten, men så är inte fallet längre. Detta innebär naturligtvis att vi helt ska göra om den stuga som har varit mina morföräldrars. Väggar, tak, golv, toalett och kök ska rivas ut och stugan kommer se helt annorlunda ut. Det ska bli väldigt spännande att se resultatet av vårt arbete.

Vädret och resultatet av det lade dock sordin på det glada humöret. Sverige blev nämligen mellan 2-3 meter kortare mellan långfredagen och påskafton. Den sand som hade lagts ut på stranden för att till viss del skydda kanten mot erosionen kunde inte ta påfrestningarna av stormen och ytterligare en bit av kanten följde med. Nu är det ca 5 meter från vår väg till strandkanten. Det var inte speciellt upplyftande att vara på plats och se på medan det hände. Man känner sig totalt maktlös och inser hur lite som egentligen krävs för att detta ska hända. Även om det har stormat mycket under vintern, så har det varit västliga vindar och vattenståndet har varit lågt. I fredags var vindarna nordliga och då blir vattenståndet högt och erosionen är ett faktum. Nu känns det ännu mer aktuellt att vi måste ta tag i det här och göra vad vi kan för att skydda vårt hus. Tråkigast var det för våra nya, danska grannar som precis har köpt sin stuga för över 2 miljoner kr och som inte hade en aning om vilka problem som finns vid vår kust. Jag trodde faktiskt att den förre ägaren var en bättre människa än så...

I Löderup passade jag även på att ta ett par ridlektioner, fira påsk på annadagen och mysa med familjen. Den lilla tid som blev över fördelades mellan två fester, en i Skurup och en i Lund. I Skurup firades det traditionell påsk med en middag med bl a ljuvlig leverpastej och hemmalagad inlagd sill. Det är dessutom extra trevligt med familjemiddag i Skurup nu när vi har fått ytterligare en kvinna till bordet, min svågers söta flickvän "Vi".

I Lund startade vi en ny tradition när Tvillingsystra mi bjöd in till Äggrullningsfest. Ett mysigt gäng var samlat för knytkalas och tävling. Festen var faktiskt en present till herr och fru Orre som gifte sig i somras. Under vårt (Flickorna från landet) tal gjorde vi en lek som går ut på att brudparet ska välja ut personen med det vackraste skrattet, den kortaste kjolen, den snyggaste slipsen m.m. Alla de som har pekats ut får sedan en uppgift som det ska göra med eller för brudparet. En aktivitet för varje månad. Tea & Alex fick i uppgift att fixa äggrullning i mars och jag tror att de som var med kan hålla med mig om att de lyckades väldigt bra. Jag har aldrig någonsin rullat ägg på detta vis, men det var jättekul och det gick ganska bra... Med min (om jag får säga det själv) utmärkta teknik och mina (av mor) välvalda ägg lyckades jag utklassa samtliga deltagare och vinna stort med en skörd av hela nio ägg. Vad är det man brukar säga...nybörjartur??

Inga kommentarer: