onsdag, april 22, 2009

På tvären

Jag har haft den stora förmånen att bli bjuden på två bröllop detta året. Något som jag är väldigt glad över. Det första går av stapeln Kristi himmelfärds-helgen och det andra helgen efter midsommar.

Jag älskar verkligen bröllop. Känslan under själva bröllopsdagen är oslagbar med en massa kärlek i luften. Jag har varit på en hel del bröllop och jag blir aldrig trött på det. På flera av dem har jag dessutom fått äran att sjunga på ceremonin och det gör ju lätt att man känner sig lite mer delaktig än övriga gäster. Den här sommaren är jag dock lättad över att få vara en vanlig gäst utan några speciella uppgifter annat än att njuta av dagarna och roa brudparen.

En av det roligaste grejerna innan det blir dags för bröllopet tycker jag är att komma på vad man ska ha på sig. För oavsett vilka uppgifter jag har eller inte har haft på de olika bröllopena så försöker jag alltid hitta nya klänningar som jag kan ha på mig. Det är inte så att jag bara använder klänningarna en gång, tvärt om. Det har faktiskt slumpat sig så bra att om jag har haft två eller t.o.m. tre bröllop på en sommar, så har det varit i vitt skilda kompissällskap, så det är bara min stackars sambo som har behövt se samma klänning flera gånger. Samma sak gäller denna sommaren, tack och lov!

Så vad ska jag ha för klänning... Jag hade egentligen tänkt mig en 20-talsklänning eftersom jag är lagom lång och ganska rak i formen. Det gör att jag klarar av raka klänningsmodeller ganska bra. Trots att jag letade ganska länge så lyckades jag inte hitta en modell som talade till mig. Inte förrän jag såg den här:

Bilden är lånad från www.aahairstyle.com/2009-medium-hairstyle-from-cameron-diaz/

Ja, jag vet att det inte är en 20-talsklänning, men jag blev kär direkt. Det roliga är att det är ganska typiskt mig att falla för en enkel klänning i uppseendeväckande färg/material. Det var ett tag sedan jag hittade den nu och jakten på det rätta tyget är i full gång. Jag har dessutom kollat med sömmerskan (min kära moder) så att jag vet med säkerhet att hon kan sy en klänning som blir minst lika fin som denna. Jag vill allra helst ha ett tvärrandigt tyg, men kan tänka mig andra stora, grafiska mönster. Lättare sagt än gjort... Jag har letat igenom alla skumma webbtygbutiker som jag kan hitta, men alla kör på enkla, enfärgade "festtyger". Suck! Nu har jag skrivit till en kvinna som har en butik i Stockholm och hoppas att jag får napp där.

Är det någon som har tips på vart jag kan vända mig? Jag har inte varit på Soff o Stil än, men jag är på väg dit inom en vecka eller två. Vad tycker ni förresten om klänningen? Fin, eller hur!!

2 kommentarer:

Erika sa...

Jättefin Mona! (e avis för du har en söt mor som syr upp till dig :-)) Jag är också på klänningsjakt - men har liiiite svårt att hitta en.
Ses i lund om en vecka?!
Många kramar

Änton sa...

Vad händer i Lund om en vecka? Är det flytt då?

Stor Kram