fredag, april 04, 2008

Fint besök - stor förlust?

Fick för ett par dagar sedan reda på att jag kommer stå som värdinna för ett besök från Indonesien. Detta är ju naturligtvis väldigt spännande, men av någon anledning får jag en konstig känsla i magtrakten.

Anledningen till varför det kommer ett gäng Indonesier till Ystad är för att den professor som vi samarbetar med på LTH har ett projekt som pågår i Indonesien. Nu har det visat sig att hans asiatiska kollegor har blivit intresserade av den Kustskyddspolicy som jag har skrivit. Av den anlednigen blev jag och min, vad ska jag kalla honom, mentor (??) ombedda att organisera en liten träff i Ystad. Ganska snabbt fick jag ett meddelande från min mentor där ha sa att jag skulle hålla i besöket och att han troligen inte kommer vara på plats. Det är inte ovanligt att han ofta är ute på olika uppdrag, men det som känns konstigt är att detta är ett typiskt tillfälle som Mr A aldrig skulle missa. Dessutom är det i slutet av maj, så det är ju god tid att ändra eventuella planer. Ovanpå allt har han bjudit in ett stort gäng av mina tidigare arbetskamrater (på förra kontoret) på fredagsfika idag. Detta är mycket ovanligt och konstigt eftersom han fyller år i typ december och det har vi redan firat, han jobbar inte längre med oss utan på en annan förvaltning och i övrigt kan jag inte tänka mig någon bra anledning förutom en (som egentligen är ganska otänkbar)... Kan det vara så att han tänker lämna sitt arbete på kommunen för att ägna resten av sin arbetsföra ålder till sin egen konsultfirma? Detta skulle vara en stor förlust för framförallt erosionsarbetet i kommunen. Han är den som har drivit frågan under väldigt lång tid, han har ovärderliga kontakter och en enorm kunskap.

Naturligtvis är det inte rätt att dra slutsatser på det här viset, men det känns som om alldeles för många pusselbitar passar ihop på ett oroväckande sätt. Jag håller tummarna för att jag är helt ute och cyklar, jag lär ju få reda på hur det ligger till i sinom tid.

Inga kommentarer: