fredag, januari 18, 2008

En bra dag

Oron igår var helt obefogad och ridlektionen visade sig faktiskt vara en av de bästa jag någonsin haft! Jag red inte samma häst, men känner att det inte skulle bli ett problem om jag får henne igen. Nu känner jag mig definitivt över oron.

Det var vår vikarie, Katarina, som höll i lektionen och då kan man alltid räkna med att det blir ett tufft pass. Hon har en förkärlek för markarbete utan stigbyglar, vilket i princip innebär olika styrke- och balansövningar för både hästen och ryttaren. Övningarna gick ut på att genomföra skänkelvikningar undan båda skänklarna, trava över bommar med olika avstånd (bra styrketräning för hästen) och galoppera över bommar - allt detta utan stigbyglar. Det är hysteriskt kul, men jag kan svära på att jag kommer att ha problem med att gå imorgon... :D

Utöver roliga fritidsintressen så börjar mitt matavfallsprojekt på jobbet komma igång på allvar nu. Idag ska jag inventera det första skolköket med hänsyn till bl a avfallshanteringen i köket, soputrymmen och dragvägar för renhållningspersonalen. Projektet gundar sig på ett nationellt miljömål som ska nås 2010 och det pågår eller håller på att startas upp liknande projekt i alla Sveriges kommuner. Det är roligt att få vara en liten bit av ett så stort projekt, men det är ganska svårt eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av avfallsbranschen. Tack och lov är människorna som arbetar med det här runt om i Sverige oerhört motiverade och hjälpsamma och tvekar inte att ställa upp med tips och erfarenheter. Extra kul är det att väldigt många är unga, så det känns inte som traditionellt kommunalt arbete. I vår region äger alla kommuner gemensamt ett avfallsbolag som man dessutom kan få mycket stöd från och det känns skönt när man är osäker på något. Fram tills nu har arbetet mest gått ut på att förankra projektet hos våra politiker, men nu har det som sagt äntligen kommit igång på allvar!

Jag har förresten fått reda på att mina nya kontorsmöbler kommer vecka 8!! Samma vecka som soffan... Det kommer bli en mycket bra vecka, tror jag!

Inga kommentarer: